Doxa
 
 
Till varukorgen
 
Startsida
 
Om Nya Doxa
 
Böcker
 
Nyheter
 
Köpvillkor
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(bild av bokomslaget)
Bjurström, Erling & Fornäs, Johan & Ganetz, Hillevi
Det kommunikativa handlandet
<i>Kulturella perspektiv på medier och konsumtion</i>
 
Häftad | 208 sidor |  
ISBN: 978-91-578-0346-7
ISBN10: 91-578-0346-3
Artikelnummer: 721
Pris: 120 Kr.
Lagerstatus: Definitivt slut
 
Att handla eller shoppa är inte bara att betala pengar i utväxling mot en vara, utan också en form av kommunikation. Människor köper och använder varor i samspel med varandra och för att skapa kommunikation.
Hela samhället och vardagslivet genomsyras alltmer av medier, och därför är konsumtionen av varor alltmer en konsumtion av medier. Dessutom bärs själva den kommersiella kulturen upp av olika mediebudskap och andra medel för kommunikation – såväl i postorder och internethandel, som i varje modernt köpcentrum med sina telefoner, reklam och TV-monitorer.
Denna bok väver samman teorier om konsumtion och medieanvändning. Utgångspunkten är kulturanalytisk: här koncentreras intresset till hur mening skapas i det kommunikativa handlandet, något som bryter ny mark för konsumtionsforskningen, som annars oftast varit strikt ekonomisk och försummat mediernas roll. Den förnyar även medieforskningen genom att vidga mediebegreppet och sätta in människors mediebruk i ett större konsumtionssammanhang.




 

Synpunkter på innehållet på webbplatsen: info@nya-doxa.se
Synpunkter på hur webbplatsen fungerar: doxa@collegit.se

Om cookies och integritet